Skvělý varhanní koncert Kateřiny Chrobokové na Brněnském varhanním festivalu

shadow

Ve středu 13. června 2012 se v chrámu sv. Augustina v Brně uskutečnil v rámci varhanního festivalu výtečný koncert mladé a velmi sympatické olomoucké varhanice a cembalistky Kateřiny Chrobokové, absolventky HF JAMU Brno. Přinášíme fotorecenzi tohoto výjimečného koncertu.

Kateřina Chroboková vystudovala hru na varhany a cembalo u Kamily Klugarové a Barbary Willi na Hudební fakultě JAMU Brno. Troufnu si tvrdit, že obě dámy na Kateřině zanechaly výraznou stopu. Záliba ve staré hudbě i hudbě 20. století, zcela precizní interpretace, frázování, logika a přitom zcela přirozený uvolněný muzikální projev je slyšet v každém tónu. 

Vytříbený intepretační vkus projevila Kateřina především při hře barokních skladeb, kde se pohybuje evidentně jako ryba ve vodě. Skvostně zahrané Bachovy skladby byly ozdobou večera. Zcela precizní frázování a logická volba temp i barev rejstříků přispěla ke skvělému dojmu této části koncertu. Subjektivně bych snad diskutoval nad tempy a barvami chorální předehry a pomalé části Largo Koncertu pro varhany, ale to na kvalitě provedení nic nemění. 

Z tvorby 20. století byla na přání dramaturgyně festivalu Hany Bartošové k poctě brněnského skladatele Leoše Janáčka do programu zařazena také jeho ultimativní varhanní skladba - nelehké Postludium z Glagolské mše. Výtečný dojem z ní bohužel na závěr mírně pokazila pro cvičené ucho dost markantní série chyb v samém závěru skladby. 

Kateřina koncert také obohatila dvěma hudebními bonbónky. Na úvod skvěle zahrála raně barokní skladby Bernarda Storace Bitva a Balet, kterými jsem byl skutečně nadšen. Závěr koncertu patřil skladbě Padre Davide da Bergamo se zcela civilním názvem Sinfonia in D. Jaké bylo však naše překvapení, když se ozvala vtipná hudba silně připomínající Rossiniho operní předehry. Skvělá registrace a barevné odlišení jednotlivých ploch umocnilo výtečný dojem z této závěrečné skladby.

Jediná moje zásadní výtka nesměřuje ani tak na varhanici, jako spíše ke správě chrámu na Kraví hoře. Varhany u sv. Augustina evidentně potřebují větší opravu. Ve spodní části tónového rozsahu neladí mnohé rejstříky, a to nejen jazyky, ale i základní hlasy. V určitých akordických kombinacích se rezonančně třesou celé varhany, což nevěští nic dobrého o vnitřním stavu tohoto jinak na brněnské poměry poměrně kvalitního nástroje Rieger - Kloss. Doufejme, že se již za dva roky dočkáme nových koncertních varhan v jezuitském kostele. 

Co dodat na závěr? Kateřina Chroboková patří již nyní k české hudební špičce! Přejme si, abychom ji v podobně skvělých koncertech mohli vídat častěji. 

Autor

Tomáš Ibrmajer
Tomáš Ibrmajer

Dr. Tomáš Ibrmajer vystudoval JAMU Brno v oborech dirigování a teorie interpretace. V současné době pracuje jako umělecký vedoucí několika vokálních souborů, jako korepetitor a asistent dirigenta v ND Brno a hudební pedagog. Od příští sezóny bude působit v Mainfranken Theater Würzburg. Kromě hudby se zabývá fotografováním. 

http://www.ibrmajer.de/         http://www.youtube.com/tom111267       http://tom111267.rajce.idnes.cz/