Chcete pracovat v kultuře, ale nic neumíte. Přijďte k nám do Brna, rádi vás tady zaměstnáme

shadow

Myslíte si, že nejste umělecky nadaní a nemáte žádnou možnost pracovat v umělecké branži? Nebojte se, v brněnském Národním divadle to nebudete potřebovat. S trochou přístupu chytré horákyně si vyděláte statisíce.

Nechci se v této ranní poznámce věnovat známým aférám ředitele Dvořáka, o jehož přístupu k práci se mohli všichni již mnohkrát přesvědčit. Podívejme se spíše o úroveň níže, do jednotlivých souborů, které jsou nositeli vlastní umělecké práce. 

OPERA

Chcete se stát šéfem opery? K tomu v Brně nepotřebujete ani zkušenosti a řídíci schopnosti, stačí být proslavenou pedagožkou zpěvu, která vychovala jednu Magdalenu Koženou (a pak už jen pár nul) a být známou ředitele Dvořáka. Hlavní je posadit se na křeslo v ředitelně, nadmíru pěkně se obléci a rozjet klasický klientský servis. Změnit hrací plány, zlikvidovat skvělý brněnský sólistický ansámbl a nastrkat tam své (jak se na několika premiérách ukázalo) naprosto neschopné a jevištně nezkušené žáky. Nejúděsnější příklad bylo Operetní gala, kde se na generální zkoušce nejmenovaný tenor netrefil ani do valčíkového rytmu a jeho čísla musela být škrtnuta. Ostuda na druhou. Je škoda, že právě ve chvíli, kdy práce nového šéfdirigenta Caspara Richtera začala po dvou letech přinášet určité ovoce (Haydn - Stvoření, vynikající Straussova Elektra atd.), tak odejde kvůli nesnesitelné komunikaci se šéfkou opery. Richterův nekompromisní požadavek kvality (ať už jeho německý, někdy hrubý, ale exaktní a čitelný přístup máme či nemáme rádi) se totiž s jejím klientelismem prostě nemá rád. 

Ještě mne napadlo, když už prof. Blahová tráví půl pracovní doby výukou svých žáků a přestěhovala si kvůli tomu i kancelář, platí za to nějaký pronájem, když už kasíruje nehorázné peníze? Odpověď si domyslete sami. 

 

BALET

Chcete se stát šéfem baletu? Ani to není žádný problém. Stačí být skvělým důlním inženýrem, naučit se 10 variací v moderním tanci a je to! Neschopnost, lži, protiřečení si, to je v baletu denní chlebíček. Představu si udělejte sami.. Jen letos (kvůli komu asi) odchází 13 (!!!!) tanečníků ze 40. Vrchol manažerské neschopnosti nespočívá u paní inženýrky ani tak v manažerských pochybeních, které obvykle rychle vyžehlí bývalý šéf, dnes dramaturg Karel Littera, ale např. ve volbě inscenátorů na některá představení. Když se zamilovala do starého zapšklého bývalého šéfa v La Scale, Poláka Strajnera, musel celý rok soubor baletu poslouchat, jak je neschopný a neumí tančit. Řvaní na tanečníky i korepetitory bylo na denním pořádku. Atmosféra při trénincích i zkouškách byla na bodu mrazu, skvělí tanečníci odcházeli znechuceni. Ovšem když měl postavit nové představení Giselle, přišel pan Strajner na první zkoušku nikoliv s baletem v hlavě, ale na třech DVD discích z Londýna, Milána a Petrohradu a řekl: "Takhle se mi to líbí, naučte se to...". Řeknete si, dnes kopíruje každý... ale za honorář 5000 Euro? To bychom asi zvládli všichni. A platit Londýnu nějaké tantiémy za sprosté okopírování jejich díla? :))) 

A naše poslední představení Ptáka Ohniváka? Totéž v růžovém. Nataša Novotná, kdysi tančící u Kyliána, má sice jakési zkušenosti s komorními kusy, ale přijít bez zkušeností inscenovat nejprogramnější z programních baletů s prázdným poznámkovým blokem a větou: "Uděláme z toho krásný abstraktní balet .... co bys mi na tuhle hudbu zatancoval? ", to snad po Strajnerovi překonalo i nejhorší možná očekávání baletního souboru.  Místo obvyklých tří týdnů se balet zkoušel (pokud se ovšem tento proces dá nazvat zkoušením a ne utrpením svatého Šebestiána) půl roku. Jen mimochodem, po čtyřech reprízách jsou představení tohoto skvělého kusu pochopitelně poloprázdné. :) 

 

Tak co, už mi věříte? Neználkov v Krně. Vítejte. 

Autor

Tomáš Ibrmajer
Tomáš Ibrmajer

Dr. Tomáš Ibrmajer vystudoval JAMU Brno v oborech dirigování a teorie interpretace. V současné době pracuje jako umělecký vedoucí několika vokálních souborů, jako korepetitor a asistent dirigenta v ND Brno a hudební pedagog. Od příští sezóny bude působit v Mainfranken Theater Würzburg. Kromě hudby se zabývá fotografováním. 

http://www.ibrmajer.de/         http://www.youtube.com/tom111267       http://tom111267.rajce.idnes.cz/