Fanoušci ultralehkého létání se sešli v Boršicích u Uherského Hradiště

shadow

Pátý ročník leteckého dne v Boršicích nedaleku Uherského Hradiště přilákal v sobotu 20. srpna stovky diváků, pro které byl připraven zajímavý letový program. Na malém letišti v Boršicích se slétlo více než 30 letadel, vírníky a vrtulník Bell-429.

Letiště bylo pro diváky otevřeno od 10:00 kdy se na letiště začaly slétat letadla, která později vystupovala v programu, který začas seskokem parašutistů ve 14:00. Trojici "skokanů" dopravil nad Boršice letoun Aero L-60 Brigadýr. Před samotným začátkem byli diváci postupně seznamováni s letadly, které již na letišti přistály. O odborný komentář se postaral pan Jan Fridrich z Letecké amatérské asociace ČR. Jeho komentář zasvětil diváky do tajů ultralehkého létání velmi zajímavě.

Kompletní fotogalerie

Skupina pilotů kolem pana Dušana Šimka, kteří celý letecký den organizovali odvedli veliký kus práce. Přivést tolik krásných letadel a pilotů na malé "aeroklubácké" letiště dá hodně práce.

Z historických strojů se v programu ukázali například letoun Piper J-4, již zmíněný Aero L-60 Brigadýr, replika stíhacího letounu Yak-3 nebo Boeing E75 Stearman.

O nádherné akrobatické představení se postaral pilot letounu Casa 1-131E Jungmann Vojěch Ženíšek, který předvedl skvělou sestavu, doplněnou kouřovým efektem, takže si ladné pohyby jeho stroje diváci mohli náležitě vychutnat.

Zajímavostí repliky letounu Jak-3 je, že tato replika je pouze 82%, co se týče velikosti k originálu. Snahou stavitele bylo, aby replika patřila do kategorie UL (ultralehkých letadel), což se vzhledem k hmotnosti úplně nepodařilo. Nakonec se ale podařilo získat výjimku a letoun je nyní registrován v kategorii ELSA, což je kategorie amatérsky postavených aerodynamicky řízených letounů – v podstatě jde o „amatérsky postavené LSA“ o vzletové hmotnosti do 600kg.

V rámci programu byly vidět i dva vírníky. Vírník je tzv. rotorové letadlo – stejně jako vrtulník. Ve vzduchu se tedy udrží díky rotujícím rotorovým listům. Ty ale nejsou roztáčeny aktivně pohonnou jednotkou, ale roztáčejí se samy díky vzduchu proudícímu mezi rotorovými listy. Proto, aby mezi listy vzduch nabíhal, je třeba, aby se vírník pohyboval směrem dopředu. O to se postará klasický tlačný motor s vrtulí. Vírníky prezentavala firma Nirvana ze Zlína.

Přijemným překvapením byla návštěva letounů An-2 a Zlin Z-37A.

 

Kompletní fotogalerie

Autor

Tomáš Otruba
Tomáš Otruba

Šéfredaktor a provozovatel okolovas.cz. Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje jako učitel na základní škole v Brně. Dříve se mimo jiné angažoval jako projektový manažer v internetové agentuře Q2 Interactive. Věnuje se také své rodině a ve volném čase florbalu a fotografování.

www.otrubaphoto.cz